Vatsalihasten erkauma

Suorien vatsalihasten välissä sijaitsee Linea alba eli jännesauma, jonka tärkein tehtävä on tukea keskivartaloa vatsaontelon sisäisen paineen muuttuessa. Vatsaontelon paine kasvaa esimerkiksi vessassa asioidessa, yskiessä ja hyppiessä. Lisäksi esimerkiksi kuntosalilla tehtävissä raskaissa liikkeissä, kuten kyykyissä, vatsaontelon paine kasvaa hurjasti. Linea alban erisuuntaiset säikeet toimivat tukena liikkeissä sekä keskivartalon hallinnassa staattisissa asennoissa.

Mikä erkauma on?

Suorien vatsalihasten erkaumalla tarkoitetaan vatsalihasten välissä olevan jännesauman venyttyneisyyttä ja ohentumista. Tämän seurauksena se ei enää pysty hallitsemaan vatsaontelon painetta, vaan se antaa periksi vatsalihasten jännittyessä ja paineen noustessa.

Erkauman kriteerinä on pidetty yli 2cm tai yli kahden sormen levyistä rakoa navan ylä- tai alapuolella, mutta nykytiedon mukaan olennaisempaa on, pystyykö Linea albassa jännite vatsaontelon paineen noustessa.

Erkauman riskitekijät

Erkaumaa esiintyy etenkin raskaana olevilla, synnyttäneillä sekä ylipainoisilla miehillä ja naisilla.

Synnytyksen jälkeen riski on korkea, mikäli ikää on jo enemmän, paino on noussut runsaasti raskauden aikana, on ylipainoa, raskauksia on takana jo useampi, on ollut monisikiöraskaus tai jos joutuu suorittamaan raskaita nostoja ilman riittävää keskivartalon tukea.
Ylipainoisilla vastaonteloon kohdistuva paine venyttää Linea albaa, minkä seurauksena se antaa pikkuhiljaa periksi.

Erkauma raskaana olevilla ja synnyttäneillä

Raskaana olevilla erkaumaa esiintyy yleensä viimeisellä raskauskolmanneksella, ja se palautuu useimmiten itsestään. Kuitenkin melkein puolella synnyttäneistä on vielä 6kk jälkeen ja kolmanneksella 12kk jälkeen erkauma. Erkauma on luonnollinen osa raskautta, joten sitä ei kannata käsittää ongelmana. Ongelmaksi se muodostuu vasta sitten, jos se ei palaudu normaalisti. Ongelmana erkauma on yleistynyt synnytysiän noustessa, sillä iän karttuessa kudosten palautuminen tapahtuu hitaammin.

Mitä voi seurata?

Erkauma voi aiheuttaa virtsanpidätyskyvyn heikkenemistä, selkäkipua, paineen tunnetta lantionpohjassa ja kipua. Lisäksi ryhti yleensä lysähtää ja kehon asennon hahmotus voi olla hukassa. Keskivartalon tuen heiketessä voi myös selkä väsyä ja kipeytyä helposti.

Kiinnitä huomiota

Arjen ergonomia on äärettömän tärkeää erityisesti synnytyksestä palautuessa. Raskauden ja synnytysten tuomien kehon muutosten myötä ryhti yleensä muuttuu, mikä ei ole palautumisen kannalta hyvä asia. Tärkeää on löytää lantion ja rintakehän keskiasento uudestaan sekä kiinnittää huomiota nostojen ja hoitotoimenpiteiden ergonomiaan, jottei jo venyttyneisiin rakenteisiin kohdistuisi ylimääräistä painetta. Synnytyksen jälkeen makuuasennosta tulee nousta aina kylkimakuun kautta ylös, ettei suora vatsalihas jännity hallitsemattomasti ja erkauma pahene. Palautumisen kannalta myös venyttyneiden kudosten aktivoiminen ja vahvistaminen on tärkeää – lantionpohjan ja keskivartalon voima pitää herätellä uudestaan tukemaan hyvää asentoa.

Harjoittelun eteneminen synnytyksen jälkeen

  • Lantionpohjan kevyt supistelu heti synnytyksen jälkeen
  • Lantionpohjan harjoittelu yhdistettynä syvien vatsalihasten aktivointiin eri asennoissa
  • Alaselän syvien lihasten herättely
  • Vinojen vatsalihasten harjoittaminen
  • Suorien vatsalihasten harjoittaminen

Harjoittelussa on AINA mukana myös lantionpohjan jännitys. Harjoitteet tulee tehdä hallitusti ja ensikertalainen tarvitsee niihin lähes aina opastusta. Väärin tehdyt harjoitteet voivat pahentaa erkaumaa. Suoraa vatsalihasta ei saa harjoittaa ennen kuin jännekalvon jännite pysyy yllä syvien ja vinojen vatsalihasten harjoitteissa.

Ensiarvoisen tärkeää on, ettei vatsa pullistu tai vyötärö levene harjoitteiden tai arkiaskareiden aikana.

Mikäli koet epävarmuutta harjoittelun suhteen, voit kääntyä fysioterapeutin puoleen. Fysioterapeutti tarkastaa tilanteen ja neuvoo sopivat liikkeet.

Sanni Pekkarinen
Fysioterapeutti